Abstract
The purpose of this research is to analyze how digital marketing affects the expansion of Small and Medium-sized Enterprises (SMEs) in Latin America. It starts from the historical evolution of digital technologies, which began in the nineties, highlighting the emergence of the Internet, email and the first banners, reaching the rise of social networks, artificial intelligence and hyper-personalization. It also explores how Web 2.0 and Big Data have transformed the ways in which SMEs interact with consumers, facilitating segmentation and brand positioning. The methodology employed is of a mixed type. The findings allude to the strategic advantages that these tools offer to digital marketing. However, in the Latin American context, there are still technological, connectivity, training and financing barriers that limit their full adoption in the region. Despite this, the relevance and flexibility of the 4F model (flexibility, focus, loyalty and feedback) is highlighted as a means to promote digital marketing in SMEs. Finally, it is concluded that, in Latin America, there are numerous opportunities to build an autonomous and globally competitive financial ecosystem.
References
Alvarado, J. (2023). Teoría del caos y su incidencia sobre la teoría de gestión. IPSA SCIENTIA, Revista Científica Multidisciplinaria, 8(2), 10-23. https://doi.org/10.25214/27114406.1592
Araneda, P. (2015). Plan de negocio para internacionalización del servicio marketing digital para PyMEs. Universidad de Chile. [TM], pp. 97. https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/132089
Arias, F. (2012). El Proyecto de Investigación: Introducción a la metodología científica. Séptima edición. Caracas. Episteme
Armutcu, B., Tan, A., Amponsah, M., Parida, S. & Ramkissoon, H. (2023). Tourist behaviour: The role of digital marketing and social media. Acta Psychologica, 240, 104025. https://doi.org/10.1016/j.actpsy.2023.104025
Barrio, M. (2022). Modelos de negocio basados en datos, publicidad programática, inteligencia artificial y regulación: algunas reflexiones. IDP: Revista de Internet, Derecho y Política, (36), 7. https:/idep.uoc.edu
Castro, G., Vidal, A., Molina, X. y Martínez, M. (2025). Marketing digital potenciadas por Inteligencia Artificial (IA), en las PyMES de Valledupar. Finanzas y Negocios, 5(1), 63–79. http://revistas.ulatina.edu.pa/index.php/Finanzasynegocios/article/view/ 417
Comisión Económica para Latinoamérica-CEPAL. (2023a). Informe de economía digital en América Latina y el Caribe. ONU. https://www.cepal.org/es
Comisión Económica para América Latina-CEPAL. (2023b). Informe de digitalización en PyMEs latinoamericanas. ONU. https://www.cepal.org
Cusme, C., Plua, K., Tenelema, I. y Estrada, J. (2024). Retos y oportunidades del marketing digital para la sostenibilidad de las MiPyME en el mercado local de Quevedo, provincia de Los Ríos. Revista de Ciencias Sociales y Económicas, 8(1), 33–49. https://doi.org/10.18779/csye.v8i1.740
Departamento Nacional de Estadística-DANE. (2023a). Encuesta Anual de Comercio Electrónico. Bogotá, Colombia https://www.dane.gov.co
Departamento Nacional de Estadística-DANE. (2023b). Reporte de Comercio Electrónico en Colombia. Colombia. https://www.dane.gov.co
Díaz, V., Surdez, E. y Reyes, R. (2024). Modelo de 4Fs del marketing digital: vínculo con el posicionamiento de Marca. Suma de Negocios, 15(32), 50-58. https://doi.org/10.14349/sumneg/2024.v15.n32.a6
European Commission. (2023). Digital Economy and Society Index (DESI) 2023. https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/policies/desi
Eurostat. (2023). E-commerce and digital marketing in European SMEs. https://ec.europa.eu/eurostat
Fernández, L. & Ruiz, M. (2024). Social media as a digital ecosystem: User immersion and brand interaction. Journal of Digital Consumer Behavior, 12(3), 45-60. https://doi.org/ 10.1016/j.jdcb.2024.03.002
Fraguela, N. (2024). Historia de las Redes Sociales: cómo nacieron y cuál fue su evolución. Publicaciones Marketing4ecommerce. https://marketing4ecommerce.mx/historia-de-las-redes-sociales-evolucion/
Galarza, P. (2023). Adopción de Tecnologías de la Información en las PyMEs Ecuatorianas: Factores y Desafíos. Revista Científica Zambos, 2(1), 21-40. https://doi.org/10.69484/rcz/ v2/n1/36
García, R. & Torres, P. (2024). Algorithmic marketing: Real-time strategies in social networks. International Journal of Electronic Commerce, 28(1), 112-130. https://doi.org/10.1080/ 10864415.2024.1754991
García, A. y Malagón, E. (2021). Avances en la economía del ecosistema digital en algunos países de América Latina. Horizontes empresariales año 20(1), 4-29. https://revistas.ubiobio.cl/index.php/HHEE/article/view/4822/4027
Hernández R., Fernández, C. y Baptista, P. (2018). Metodología de la investigación. Editorial McGraw-Hil Education. Sexta Edición. México.
Hess, T. & Matt, C. (2021). Digitalization in SMEs: A systematic review of barriers and enablers. Journal of Small Business Management, 59(3), 477-502. https://doi.org/10.1111/jsbm.12517
Hoyos, S. y Sastoque, J. (2020). Marketing Digital como oportunidad de digitalización de las PYMES en Colombia en tiempo del Covid–19. Revista Científica Anfibios, 3(1), 39-46. https://doi.org/10.37979/afb.2020v3n1.60
Huamani, J., León. L., Marcilla, V. y Huamani, M. (2022). Marketing digital y comportamiento del consumidor en las pollerías y pizzerías. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(6), 2199-2219. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v 6i6.3675
Huerta, C., Vergara, C., Brito, C. y Tinoco, L. (2023). Desarrollo del ecosistema digital en los países de sudamérica durante la pandemia por covid-19. Epistemia Revista Científica, 7(1), 14-37. https://doi.org/10.26495/re.v7i1.2431
Instituto Nacional de Estadística e Informática-INEI. (2023). Reporte de adopción tecnológica en microempresas peruanas. Presidencia del Consejo de Ministros Perú. https://www.inei.gob.pe
Instituto Nacional de Estadísticas y Censo-INEC. (2023). Estadísticas de Tecnología en Ecuador. https://www.ecuadorencifras.gob.ec
Instituto Nacional Estadística, Geografía e Información de México-INEGI. (2023). Encuesta Nacional de Ventas Online. https://www.inegi.org.mx
Kim, J. & Park, S. (2025). Micro-moments and consumer attention: Redefining digital engagement. Marketing Science Review, 19(2), 78-94. https://doi.org/10.1177/09721514241245678
Kotler, P., Kartajaya, H. y Setiawan, I. (2024). Marketing 6.0: el futuro es inmersivo. Lid Editorial.
Landeta, A. (2021). El Plan de Digitalización de las PyMEs: El reto del impulso a la digitalización de las PyMEs es una de las diez prioridades de la Agenda España Digital 2025. Revista de Marketing y Publicidad, 1(3), 136–138. https://revistas.cef.udima.es/ index.php/marketing/article/view/710
López, E., Rivera, J. y Jácome, M. (2024). La evolución del marketing en la era digital: tendencias y desafíos actuales. Metanoia: Revista de Ciencia, Tecnología e Innovación, 10(2), 88-108.
Lozano, B., Toro, M. y Calderón, D. (2021). Marketing digital: herramientas y tendencias actuales. Dominio de las Ciencias, 7(6), 907-921. http://dx.doi.org/10.23857/dc.v7i6.2371
Martínez, J., Romo, L. y Riascos, S. (2024). Avances en la transformación digital de las MiPyMEs impulsadas por la pandemia COVID-19. Journal of technology management & innovation, 19(1), 52-65. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-27242024000100052
Membiela, M. y Pedreira, N. (2019) Herramientas de Marketing digital y competencia: una aproximación al estado de la cuestión, Atlantic Review of Economics (ARoEc), 3(3), https://www.econstor.eu/bitstream/10419/282274/1/099
Mera, C., Cedeño, C., Mendoza, V. y Moreira J. (2022). El marketing digital y las redes sociales para el posicionamiento de las PYMES y el emprendimiento empresarial. Revista Espacios, 43(03), 27-34. https://doi.org/10.48082/espacios-a22v43n03p03
Ministerio de Tecnologías de la Información y Comunicaciones (MINTIC). (2022). Impacto del marketing digital en PyMEs colombianas. https://www.mintic.gov.co
Montoya, L., Benalcazar, A., González, D., Toledo, N. y La Torre, G. del P. (2024). Inteligencia Artificial en el Marketing Digital en América entre 2021 y 2023: Una revisión sistemática de la literatura. Revista de Ciencias y Artes, 1(4), 189–223. https://doi.org/10.37211/2789.1216.v1. n4.47
Morales, P., Pilamunga, E. y Jordan, D. (2024). Estrategias Digitales de social media en el contexto de las PyMEs del Ecuador. Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación. Ensayos, (236), 173-188
Morillo, K. y Alegría, L. (2024). Gestión Pública en América Latina: e-Gobierno, modernización y transformación social. Clío. Revista de Historia, Ciencias Humanas y Pensamiento Crítico, (9), 929-961. https://doi.org/10.5281/zenodo.14567229
Núñez, E. y Miranda, J. (2020). El marketing digital como un elemento de apoyo estratégico a las organizaciones. Cuadernos Latinoamericanos de Administración, 16(30), 1-13. https://doi.org/10.18270/cuaderlam.v16i30.2915
Núñez, G., Balvin, R., Rodas, R. y Tosso, L. (2025). Innovación en producto y marketing digital impulsadores de la competitividad de empresas textiles de Piura. Impulso, Revista de Administración, 5(10), 58-70. https://doi.org/10.59659/impulso.v.5i10.101
Oneto, G., Pérez, C. y Riscart, J. (2020). Efecto del influencer sobre el nivel de engagement en publicaciones de Instagram. Redmarka. Revista de Marketing Aplicado, 24(2), 76-94. https://doi.org/10.17979/redma.2020.24.2.7069
Ordoñez, M. y Aguayza, L. (2024). Tendencias actuales del marketing digital: Revisión sistemática. Revista Ñeque, 7(19), 546–563. https://doi.org/10.33996/revistaneque.v7i19.159
Pazmiño, S. y Pazmiño, L. (2024). Marketing digital y la personalización basada en inteligencia artificial. Revista Científica Kosmos, 3(2), 187–208. https://doi.org/10.62943/rck.v3n2.2024.134
Pijetlovic, K. y Cavaliere, L. (2022). Social media marketing in European SMEs: Strategies for competitiveness. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 28(9), 210-230. https://doi.org/10.1108/IJEBR-01-2022-0081
Rabby., F. Chimhundu., R. & Hassan, R. (2021). Artificial intelligence in digital marketing influences consumer behaviour: a review and theoretical foundation for future research. Academy of Marketing Studies Journal, 25(5), 1-7.
Ramos, A. y Salazar, Y. (2024). Ética y Gobernanza de la Inteligencia Artificial en el Comercio Internacional: Un Enfoque Crítico. Clío. Revista de Historia, Ciencias Humanas y Pensamiento Crítico. (9), 1044-1066. https://doi.org/10.5281/zenodo.1456730
Rana, M. (2018). Marketing management in the digital era: a study of social media and its impact on buyers’ market. Zenith International Journal of Business Economics & Management Research, 8(4), 23-35. https://www.indianjournals.com/ijor.aspx?target=ijor:ijmie&volume=8&issue= 10&article=025
Rey, M. y Suárez, T. (2019). El reto de la moda sostenible. Trespalacios, Vázquez, Estrada, & González (Eds.), Omnichannel Marketing: las nuevas reglas de la distribución y el consumo en un mundo omnicanal, 275-294.
Riaño, M., Rodríguez, R. y Celis, E. (2024). Marketing digital y E-commerce para PyMEs en Colombia: seguridad y facilidad de transacciones móviles. AiBi Revista de Investigación, Administración e Ingeniería, 12(2), 10–17. https://doi.org/10.15649/2346030X.3255.
Ronquillo, L., Martínez, M. y Moreno, I. (2024). E-commerce y su impacto en el crecimiento de las PYMES. Revista Política Y Ciencias Administrativas, 3(2), 6–18. https://doi.org/10.62465/rpca.v3n2.2024.102
Ruiz, J. y Enríquez, M. (2024). El crecimiento de las PyMEs a través de la Mercadotecnia Digital: Revisión Sistemática. MQRInvestigar, 8(2), 4234–4248. https://doi.org/10.56048/MQR20225.8.2.2024.4234-4248
Sainz, J. (2018). El plan de marketing digital en la práctica. Esic Editorial, 18ª edición, pp. 438. Madrid, España
Santolaya, S. (2024). Análisis de TikTok como estrategia publicitaria. Trabajo de Grado en Publicidad y Relaciones Públicas. Universidad de Valladolid. https://uvadoc.uva.es/bitstream/handle/10324/70761/TFG-N.%202435.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Smith, A. & Lee, T. (2023). Community-driven branding: The role of social media in co-creation. Journal of Interactive Marketing, 55(4), 203-218. https://doi.org/10.1002/jim.2023.0015
Terán, D. y Mena, S. (2025). Estrategias innovadoras de marketing digital y su incidencia en la optimización del posicionamiento de una marca en Instagram. RUNAS. Journal of Education & Culture, 6(12), Epub. https://doi.org/10.46652/runas.v6i12.237
Theodorakopoulos, L. & Theodoropoulou, A. (2024). Leveraging big data analytics for understanding consumer behavior in digital marketing: A systematic review. Human Behavior and Emerging Technologies, 2024(1), 3641502. https://doi.org/10.1155/2024/3641502
Villar, P. Barradas, D. y Meza, M. (2021). Análisis situacional de PyMEs artesanales en el malecón de la ciudad de Veracruz, México. Universidad & Ciencia, 10, 217–230

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2025 Array